Frågor och svar

1. Akova Pay

Jag har inte köpt något av Akova, varför får jag en faktura från Akova?

Du har köpt något av ett företag och valt att betala med faktura. Det företaget har sedan valt att sälja fakturan till Akova. Akova skickar sedan fakturan till dig. På fakturan framgår det tydligt det företag som du handlat ifrån och vad du har köpt. Om du har frågor om vad du har köpt så ska du kontakta det företaget, och kundtjänstnummer står på fakturan.

Kan jag göra en delbetalning

Ja, det är möjligt att betala endast en del av det totala beloppet. Notera dock att hela beloppet måste betalas för att du inte ska få en betalningspåminnelse och så att du inte får ett inkassokrav.

Hur lång tid tar det innan min betalning registreras?

Om du har betalat med Swish eller kort så får vi information om din betalning direkt. Om du däremot väljer att betala med Bankgiro så kan det ta flera bankdagar innan vi får information om din betalning.

Jag har tappat bort referensen, var kan jag hitta den?

Logga in på Mina Sidor, där visas referensen som du ska ange vid betalningen.

Kan jag betala flera fakturor på en gång?

Nej, det går bara att betala en faktura i taget.

Är min faktura betald?

Mina Sidor ser du alla fakturor och betalningsstatus. Om du har betalat med Swish eller betalar med kort så blir fakturan betalad direkt.

2. Akova Invoice

Kan jag få fakturan via e-post?

Det är möjligt att få fakturan via e-post. Dels får du fakturan snabbare och så är det mer miljövänligt.

Kontakta Akovas kundtjänst på [email protected] för att registrera din e-postadress. Ange ditt kund- och fakturanummer samt din e-postadress så kommer framtida fakturor att skickas via e-post istället.

Kan jag få betala min faktura senare?

Kontakta vår kundtjänst och säg att du önskar få betalningsanstånd, så kan det eventuellt beviljas såvida du har betalat i tid tidigare.

3. Akova Card

Går det att ta bort SMS efter samtalet?

Nej, efter avslutat samtal skickar vi alltid SMS som en betalningsbekräftelse.

Var ser jag mina köp?

Logga in på Mina Sidor och där visas dina köp och de betalningar som du har gjort.

Kan jag registrera flera kort

Nej, det går bara att registrera ett kort. Om du lägger till ett nytt kort, så tas det gamla kortet bort.

4. Akova Identify

Hur länge sparas mina personuppgifter?

Kontakta det företag som du köpt något av, det är de som är ansvariga för dina personuppgifter och som också har möjlighet att radera dina personuppgifter.

Varför måste jag identifiera mig flera gånger?

När du ringer till ett företag som använder tjänsten Akova Identify för att verifiera att dig, så blir du kund till det företaget och din information delas inte med andra företag. När du senare ringer ett annat företag som också använder Akova Identify så måste du därför verifiera dig hos det företaget för att kunna bli kund där.