Integritetspolicy

Hos oss på Akova Finans AB är din integritet viktig och vi vill att du ska känna dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Vi har upprättat denna integritetspolicy så att du ska kunna ta del av hur vi behandlar och skyddar dina personuppgifter. Denna integritetspolicy beskriver vilka Personuppgifter vi samlar in när du använder våra tjänster samt för vilka ändamål dina personuppgifter behandlas.

I denna Integritetspolicy innefattar termen ”behandling” alla aktiviteter som involverar dina Personuppgifter inklusive insamling, hantering, lagring, spridning, framtagning, användning, överföring och radering eller förstöring av information.

Med ”Tillämplig dataskyddslagstiftning” avses GDPR (EU:s allmänna dataskyddsförordning nr 2016/679).

Med ”Personuppgifter” avses all information som rör en identifierad eller identifierbar fysisk person (”registrerad”).

1. Vem ansvarar för att samla in och behandla dina personuppgifter?

Akova Finans AB, org.nr 556955-9734 är den juridiska enheten som är personuppgiftsansvarig enligt GDPR och som ansvarar för all behandling av dina personuppgifter i anslutning till de tjänster som tillhandahålls under varumärket Akova.

2. Vilka personuppgifter behandlar vi?

2. 1 Om dig som är kund eller samarbetspartner

Med kund eller samarbetspartner avses den eller de fysiska person/-er som är företrädare för våra befintliga och framtida kunder eller samarbetspartners som köper, använder, eller ställer frågor om våra tjänster.

Vi kan komma att behandla följande kategorier av personuppgifter:

2.2. Om dig som är slutkund

Med Slutkund avses våra kunders kunder, dvs. de fysiska personer som ska betala fakturan eller den fysiska person som till exempel står som kontaktperson eller annan representant för det bolag som står som fakturamottagare.

Vi kan komma att behandla följande kategorier av personuppgifter:

3. Varför, hur och med stöd av vilken rättslig grund behandlar vi dina personuppgifter?

Det övergripande syftet med vår behandling av dina personuppgifter är att kunna erbjuda våra tjänster och tillhandahålla vår service.

3.1. Tillhandahållande av våra tjänster

För att kunna ingå avtal och tillhandahålla våra tjänster till dig som kund inhämtar och behandlar vi personuppgifter tillhörande dig. Den lagliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra vårt avtal med dig eller för att vidta åtgärder innan ett sådant avtal ingås. Om du inte lämnar dina ovan nämnda personuppgifter har vi inte möjlighet att erbjuda våra tjänster eller i övrigt fullgöra våra åtaganden gentemot dig.

För det fall du är företrädare eller kontaktperson för ett företag som är kund eller samarbetspartner till oss är den lagliga grunden för vår behandling av personuppgifter om dig en intresseavvägning, dvs att behandlingen är nödvändig för ett ändamål som rör vårt berättigade intresse av att upprätthålla och fullfölja våra åtaganden i avtalsrelationer. Om du inte lämnar dina personuppgifter kan vi inte fullgöra våra åtaganden mot företaget du företräder.

3.2. Fullfölja våra avtalade förpliktelser

För att kunna administrera de fakturor som vi köper eller hanterar för våra kunders räkning, och där du är slutkund, är den lagliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter en intresseavvägning, dvs behandlingen är nödvändig för ett ändamål som rör vårt berättigade intresse av att fullfölja våra avtalade åtaganden och för att erhålla betalning.

När vi hanterar eller köper fakturor för våra kunder, är det vår kund som samlar in uppgifter från dig som slutkund och lämnar dessa till oss. Vi kan också komma att inhämta uppgifter från externa parter såsom Statens personadressregister (SPAR).

3.3. Fullfölja våra lagstadgade skyldigheter

Vissa personuppgifter kan också behandlas på grund av att vi har en rättslig förpliktelse att fullfölja, exempelvis kan personuppgifter behöva behandlas till följd av vår bokföringsskyldighet eller andra skyldigheter som åvilar oss enligt penningtvättslagen.

4. Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?

Vi sparar aldrig personuppgifter längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen. Hur lång lagringsperioden är beror alltså på för vilket ändamål som uppgifterna behandlas. Vi tar regelbundet bort personuppgifter som inte längre är nödvändiga.

Uppgifter om dig som kund eller samarbetspartner sparas så länge det finns ett aktivt avtal. Efter att avtalsförhållandet har upphört sparas endast de personuppgifter som behövs för att kunna administrera eventuella rättsliga anspråk och för att följa tillämpliga lagkrav. Enligt gällande lagstiftning om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism är vi skyldiga att lagra vissa uppgifter i 5 år respektive upptill 10 år i vissa fall. Lagringsskyldigheten för oss enligt bokföringslagen är 7 år.

Uppgifter om dig som slutkund sparas under den tid som ditt konto är aktivt, samt under ytterligare 30 dagar då du som slutkund har möjlighet att aktivera ditt konto igen, eller så länge det finns en faktura som är obetald och din skuld kan göras gällande, med beaktande av fordringars preskriptionstider och eventuella preskriptionsavbrott. Även efter att skulden har betalats eller slutreglerats kan vi behöva lagra personuppgifter, bland annat för att följa lagkrav eller hantera andra rättsliga krav med anledning av skuldförhållandet.

5. Vilka har tillgång till dina uppgifter?

Akova kommer att överföra dina personuppgifter till andra företag som vi samarbetar med. Överföring av personuppgifter sker endast då det är nödvändigt för att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster. Mottagarna av dina personuppgifter kan antingen vara personuppgiftsbiträden till Akova, dvs företag som behandlar dina uppgifter för vår räkning och enligt våra instruktioner, eller självständigt personuppgiftsansvariga, dvs. företag som ansvarar självständigt för behandlingen av dina uppgifter då de har en direkt relation med dig som kund.

Vi kommer inte att sälja dina personuppgifter till tredje part.

Våra personuppgiftsbiträden hjälper oss med:

När vi använder oss av leverantörer som behandlar personuppgifter för vår räkning, tecknar vi personuppgiftsbiträdesavtal med leverantören. Personuppgiftsbiträdesavtalen anger att leverantören (personuppgiftsbiträdet) endast får behandla personuppgifter för de ändamål som vi bestämmer och enligt särskilda instruktioner från oss. Våra leverantörer får alltså inte göra någonting med dina personuppgifter som vi inte uttryckligen instruerat dem att göra.

Dina personuppgifter lagras i första hand på servrar placerade i Sverige men ibland kan vi komma att behöva överföra dina personuppgifter till leverantörer som har hela eller delar av sin verksamhet i eller utanför EU/EES. Om dina personuppgifter överförs till något land utanför EU/EES kommer Akova att vidta de åtgärder som krävs för att på ett lagligt sätt överföra personuppgifterna genom att säkerställa att dina personuppgifter hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå som är jämförbar med det skydd som erbjuds inom EU/EES.

6. Säkerhet och dataskydd

Akova vidtar de tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som krävs för att säkerställa en god skyddsnivå. Det innebär att vi arbetar aktivt för att motverka att de personuppgifter som behandlas hos oss missbrukas, går förlorade, hamnar i orätta händer, förstörs eller på annat sätt hanteras i strid med denna integritetspolicy eller gällande lagstiftning. Detta görs till exempel genom att data lagras i datacenter som har omfattande skalskydd (fysiskt kort, PIN och biometri). Därutöver säkerställer vi att all data är krypterad såväl vid lagring som vid överföring och det krävs multifaktorautentisering för att få tillgång. Utgångspunkten är att endast arbetstagare och personer inom organisationen som behöver tillgång till personuppgifter för att kunna utföra sina arbetsuppgifter ska kunna komma åt dem.

Akova granskar regelbundet sina interna säkerhetspolicys och rutiner, samt uppdaterar och ändrar dem vid behov.

7. Dina rättigheter

Akova kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta till, ta bort eller komplettera information som visar sig vara felaktig, ofullständig eller vilseledande.

Du har rätt att invända mot behandling av personuppgifter som utförs med intresseavvägning som rättslig grund. Om du motsätter dig sådan behandling fortsätter vi bara att behandla dina personuppgifter om det finns legitima skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen.

Du har också rätt att begära:

8.  Policyförändringar

Det är möjligt att vi då och då ändrar på denna integritetspolicy. Aktuell policy finns alltid på vår hemsida och vi uppmuntrar dig att se över denna policy regelbundet. Denna policy ändrades senast den 27 december 2024.

9. Kontakta oss

För att utöva några av dina rättigheter som beskrivs ovan eller om du har frågor eller synpunkter kring vår behandling av personuppgifter kan du kontakta oss:

Akova Finans AB
Att. Dataskyddsombud
Box 90 249
120 23 Stockholm
Telefon: 08-12 12 12 12
E-mail: [email protected]

Du har även rätt att inge eventuella klagomål angående vår behandling av dina personuppgifter till Integritetskyddsmyndigheten som är ansvarig tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter i Sverige.

Kontaktuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten:

Telefonnummer: 08-657 61 00
E-mail: [email protected]